×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Review paper

DESKRIPCIJA FONOLOŠKE SVJESNOSTI KOD DJECE PREDŠKOLSKOG UZRASTA

By
Delila Ramić ,
Delila Ramić

The Islamic Pedagogical Faculty in Zenica, University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina

Anela Hasanagić
Anela Hasanagić

Preschool Education, The Islamic Pedagogical Faculty in Zenica, University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina

Editor: Nihad Čamdžić

Abstract

The purpuse of this study was to exemine and describe the characteristics of phonological awareness of children 4, 5 and 6 years of age. The phonological awareness variable is operationalized through: rhyme recognition and production, sentence-to-word- decomposition, syllable decomposition and merging, and phonological decomposition and merging.

For the purpuse of the research, we used the second part of the Test for assessing the reading and writing skills „PredČiP test (Kuvač Kraljević i Lenček, 2012, according to Martinovic, 2016), which exemines phonological awareness. 90 children participated in the study (30 for each group – four, five and six years old).

The survay results indicate that the syllable merge tasks were the simplest for all three gropus of respondents and no statistically significant difference was found between them on this task. The expected results were achieved by four-year-olds on phonemic merging and phonemic decoding tasks, whish, due to developmental characteristics were not able to solve successfully. Both five-year-olds and six-year-olds were more successful at solving phonemic decoding tasks than phonemic merging.

References

1.
Balen I. Procjena fonološke svjesnosti djece pred polazak u školu kao podloga za suvremeni metodički pristup početnom opismenjivanju. 2018;
2.
Blaži D, Farago E i P, P. Karakteristike fonološke obrade djece s teškoćama čitanja. Napredak. 2016;158(1–2):33–48.
3.
Čudina-Obradović M. Igrom do čitanja. 1996.
4.
Erić I. Poticanje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom, Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet. 2014;
5.
Hasanagić A. Psihološke osnove pripreme djece za školu, Sarajevo: Centar za napredne studije. 2015;
6.
Ivšac Pavliša J i L, M. Fonološke vještine i fonološko pamćenje: Neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja. 2011;47, br. 1:1–16.
7.
Martinović I. Rana pismenost kod petogodišnjaka i šestogodišnjaka, Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet. 2016;
8.
Pavličević-Franić D. Komunikacijom do gramatike: razvoj komunikacijske kompetencije u ranome razdoblju usvajanja jezika. 2005.
9.
Planić T. Fonološko pamćenje i fonemska svjesnost kod djece urednog jezičnog razvoja i djece s razvojnim jezičnim poremećajem, Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet. Dostupno na: Fonološko pamćenje i fonemska svjesnost kod djece urednog jezičkog razvoja i djece sa razvojnim jezičnim poremećajem.pdf. 2022;
10.
Posokhova I. Zabavan jezik u slikama i igrama, 2. 2009.
11.
Posokhova I. 200 logopedskih igara. 2017.
12.
Sardelić S, Bonetti A i H, I. Fonološka svjesnost u djece koja mucaju. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja. 2007;43, br. 1:99–105.
13.
Sindik J i P, M. Povezanost općih razvojnih kompetencija i fonološke svjesnosti kod predškolske djece, Život i škola. br. 2009;22:62–77.
14.
Subotić S. Konstrukcija testa fonološke svijesti na srpskom jeziku. Primenjena psihologija. 2011;127–49.

Citation

Authors retain copyright. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Creative Commons License

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.