We learn how to speak as we learn anything else in our life. The possibility of occurrence of speech deformities that are difficult to correct is decreased when the development of speech is planned and done systemically. Even in preletter phase of study children should be trained to communicate fluently, correctly and nicely. Basic speech components of such communication are:
-voice suprasugmentals (sonority, voicelessness, pitch, height, timbre, volume)
- diction (articulation, accentuation, breathing, rhythm, tempo and pause)
- intonation (movement and duration of tone, pitch and volume, speech force, pitch and accent of speech).
Phonation is very important for correct and accurate pronunciation of a sound and its suprasegmentals. Every speech should have a purpose because without any purpose it would be inefficient. In order to achieve al that it is necessary to apply different methods when working with children (speech games, speech exercises and speech creativity).
References
1.
Prebeg-Vbelke M. Vaše dijete i jezik”.
2.
Miličić V. Smisleno učenje”.
3.
Mioč J. Nastava početnog čitanja i pisanja po kompleksnom metodu”. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
4.
Milijević ,S.:“Odsustvo pažnje u nastavnom procesu,Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
5.
Ništović. Hazema i Ibro: Prvanka, Bosanska riječ.
6.
Ništović,Hazema i Ibro Ništović,Razigrana prvanka,Bosanska riječ,Sarajevo2004.
7.
Ništović ,Hazema i Ibro:Prvankina slovarica,Bosanska riječ,Sarajevo,2005.
8.
Ništović. Hazema i Ibro: Slovodar,Bosanska riječ,Sarajevo.2005.
9.
Ništović,Hazema i Ibro:Razigrani slovodar,Bosanska riječ,Sarajevo.
10.
Nikolić M. Metodika nastava srpskohrvatskog jezika i književnosti:i”!. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
11.
Pedagoški rečnik 1, Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije,Beograd,1967.
12.
Peruško T. Materinski jezik u obaveznoj školi”.
13.
Potočnjak J. Pisanje u osnovnoj školi”.
14.
Möller C, teorije D, Eduka.
15.
Protić B. Utvrđivanje stepena sadržaja efikasnosti sadržaja nastave prirode i društva od 1.do 4.razreda osnovne škole,Zbornik radova,7,Institut za pedagoška istraživanja,Naučna knjiga,Beograd,1974.
16.
Puljak L. Metodički priručnik uz Moju početnicu za 1.
17.
Rančelović J. Uvodni deo nastavnog časa”.
18.
Ribić K, Matanović M. Teškoće čitanja i pisanja u školi”.
19.
Rosandić D. Metodika književnog odgoja i obrazovanja”.
20.
Rosandić D. Novi metodički obzori”.
21.
Šimleša P. Metodika elementarne nastave materinskog jezika i matematike”.
22.
Težak S. Govorne vježbe u nastavi hrvatskog ili srpskog jezika”.
23.
Vanhajt E. Priručnik za nastvu hrvatsog ili sprskog jezika u 1. razredu osnovne škole”.
24.
Vigotski L. Mišljenje i govor”.
25.
Vučković M. Metodika nastava srpskohrvatskog jezika”. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
26.
Furlan I. Jednominutni ispit glasnog čitanja”.
27.
Babić G. Polivalentna primjena metoda u obrazovanju”.
28.
Bloom B. Taksonomija obrazovnih ciljeva.
29.
Božović M. :Priručnik za nastavu srpskohrvatskog hrvatskosrpskog jezika, Zavod za izdavanje udžbenika.
30.
Bogor I. Prevladavanje suprotnosti između školskog i prirodnog učenja,Suvremena metodika,Zagreb,1986.
31.
Buljubašić–Kuzmanović V. Mogućnosti napuštanja obrade slova i dosadašnjih oblika rada u nastavi početnog čitanja i pisanja”.
32.
Burke-Walsh. Kate:Stvaranje učionica u kojima dijete ima centralnu ulogu(6-7 godina)Centar za obrazovne inicijative,Sarajevo,1996.
33.
Čipčić. Dimitrije:Nastava početnog.
34.
Čudina-Obradović M. Igrom do čitanja”.
35.
Demarin M. Početno čitanje i pisanje”.
36.
Đorđević J. Televizija u vaspitanju i obrazovanju”.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.