×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Original scientific paper

FAKTORI RANOG GOVORNO-JEZIČKOG RAZVOJA DJECE

By
Amina Pehlić ,
Amina Pehlić
Contact Amina Pehlić

Bosnian, Croatian, Serbian language, Islamic Pedagogical Faculty, University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina

Delila Ramić
Delila Ramić
Contact Delila Ramić

Bosnian, Croatian, Serbian language and literature, Islamic Pedagogical Faculty, University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina

Editor: Nihad Čamdžić

Abstract

Cilj ovog rada bio je istražiti mišljenja stručnjaka o faktorima koji utječu na rani govorno-jezički razvoj djece, s fokusom na biološke faktore, porodično okruženje, odgojno-obrazovnu praksu u vrtiću, te utjecaj savremenih medija i bilingvizma. Istraživanje je zasnovano na kvalitativnom pristupu i provedeno je putem polustrukturiranih intervjua sa tri eksperta: lingvistom, metodičarem ranog i predškolskog odgoja i odgajateljicom predškolskog uzrasta. Podaci su analizirani metodom tematske analize.

Prema rezultatima istraživanja unutrašnji faktori, poput sluha i neurokognitivnih sposobnosti, čine osnovu govorno-jezičkog razvoja, ali presudan razvojni ishod određuje kvalitet komunikacije i interakcija u porodici i vrtiću. U pogledu bilingvizma, sagovornici ističu da izloženost dvama jezicima ne predstavlja rizik za govorno-jezički razvoj, ukoliko dijete nema razvojnih teškoća te odrasta u stabilnom i komunikacijski bogatom okruženju.

Rezultati ukazuju na potrebu za kreiranjem svakodnevnih govornih situacija koje podstiču komunikaciju, uz profesionalnu pomoć odgajateljima u planiranju jezički bogatih interakcija.  

Author Contributions

Conceptualization, A.P. and D.R.; Data curation, A.P. and D.R.; Formal Analysis, A.P. and D.R.; Funding acquisition, A.P. and D.R.; Investigation, A.P. and D.R.; Methodology, A.P. and D.R.; Project administration, A.P. and D.R.; Resources, A.P. and D.R.; Software, A.P. and D.R.; Validation, A.P. and D.R.; Visualization, A.P. and D.R.; Writing – original draft, A.P. and D.R.; Writing – review & editing, A.P. and D.R. All authors have read and agreed to the published version of the manuscript.

References

1.
Salihović N, Junuzović-Žunić L i I, A. Poremećaji glasa, govora i jezika. 2006.
2.
Pašica A i TB, T. O medijima i govorno-jezičkom razvoju djece s roditeljskog motrišta, u. Hrvatski. 2020;XVIII:1–2, 73–92.
3.
Patton MQ. Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. 2015.
4.
Pavličević-Franić D. Komunikacijom do gramatike: razvoj komunikacijske kompetencije u ranome razdoblju usvajanja jezika. 2005.
5.
Pehlić A. Metodika razvoja govora. 2025.
6.
Popović T. Govor u predškolskoj ustanovi, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. 1998;
7.
Posokhova I. Razvoj govora i prevencija govornih poremećaja u djece. 2008.
8.
Prebeg-Vilke M. Vaše dijete i jezik – materinski, drugi i strani jezik. 1991.
9.
Rinaldi P, Pasqualetti P, Volterra V, Caselli MC. Gender differences in early stages of language development. Some evidence and possible explanations. Journal of Neuroscience Research. 2023;101(5):643–53.
10.
Palić I i O, M. Bosanski jezik i komunikacija u nastavnoj praksi. 2023.
11.
Şimşek Z, Işıkoğlu N. Effects of the Dialogic and Traditional Reading Techniques on Children’s Language Development, u: Procedia – Social and Behavioral Sciences 197:754–758. 2015;
12.
Starc B, Čudina-Obradović M, Pleša A, Profaca B i L, M. Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi. 2004.
13.
Šipka M. Kultura govora, Priručnici 5. 2005.
14.
Škarić I. Govorne poteškoće i njihovo otklanjanje. 1988.
15.
Vasić S. Govor vašeg deteta. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije. 1968;
16.
Velki T, Romstein K, Duvnjak I, Soudil-Prokopec J i Š, S. Učimo zajedno, Priručnik za pomoćnike u nastavi za rad s djecom s teškoćama u razvoju, Osijek: Osječko-baranjska županija i Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. 2015;
17.
Vodič kroz inkluziju u obrazovanju. 2006;
18.
Vuletić D. Govorni poremećaji. 1987.
19.
Čudina-Obradović M. Igrom do čitanja. 1996.
20.
ArizonaSLHS. EncouraginStrategies for Encouraging Your Child’s Speech and Language Development, YouTube. 2016;
21.
Banko I. Utjecaj medija na djecu predškolske dobi, Diplomski rad, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti. 2023;
22.
Baždarić T. Obitelj pred izazovima dvojezičnosti: zablude i istina o učincima istovremene dvojezičnosti na djecu i obitelj, u. Acta Iadertina. 2015;12(1):1–15.
23.
Bećirović-Karabegović J. Planiranje odgojno-obrazovnog rada u predškolskim ustanovama na principima integrisanog kurikuluma, u: Podrška razvoju kvaliteta u predškolskom odgoju i obrazovanju. 2014;40-53,.
24.
Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77–101.
25.
Burajić M i P, A. Dijaloško čitanje slikovnice u funkciji podsticanja govorno-jezičkog razvoja djece iz perspektive roditelja, u: Prasko. In: SaZnanje, Zbornik radova Desetog naučno-stručnog skupa „Nauka i savremenost“. 2024. p. 49-69,.
26.
Creswell JW. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2013.
27.
Čengić L, Dokić Mrša S, Kafedžić L, Grahovac N, Zečević I, Trninić D, et al. Smjernice o korištenju medija, informacijsko-komunikacijskih tehnologija i vremenu koje djeca provode pred ekranom, Sarajevo: Fondacija za razvoj medija i civilnog društva „Mediacentar“ i Regulatorna agencija za komunikacije BiH. 2021;
28.
Adašević A. Socioekonomski status i predvještine čitanja i pisanja, Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet. 2020;
29.
Gligorović M, Buha N i DD, N. Razumevanje govora kod dece od šest do devet godina, u: Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2018;17:1, 9–31.
30.
Knez Radolović J i R, M. Djeca u digitalnom okruženju, Vodič za roditelje predškolaraca. 2020.
31.
Kvale S, Brinkmann S. InterViews: Learning the craft of qualitative research interviewing. 2015.
32.
Lechpammer S. Uvod u novinarstvo, Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola o medijima i novinarstvu, Zagreb: Agencija za elektroničke medije i UNICEF. 2022;
33.
Matić R. Metodika razvoja govora dece (do polaska u školu. 1986;
34.
Merriam SB, Tisdell EJ. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. 2016.
35.
Mildner V. Neurolingvistički aspekti bilingvizma, u. Strani jezici. 2002;31, 1–2:73–83.
36.
Ostricki I. Dijaloško čitanje i interaktivno čitanje kao metode poticajnog zajedničkog čitanja, u: Varaždinski učitelj – digitalni stručni časopis za odgoj i obrazovanje, godina 7, broj 14. 2024;

Citation

Funding Statement

Samostalno finansiranje

Authors retain copyright. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Creative Commons License

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.