Tesawwuf is an authentic Islamic science like fiqh, tafsir, hadith, and similar. Tasawwuf is not mysticism, nor philosophy, but the essence of Islamic spirituality. Gnosis and education are its two main determinants, so it is embedded in the core of the Islamic concept of education. This was confirmed by Gazi-Husrev bey, a founder of high religious education in our region, who just next to his Madrasah built the Hanikah School for Spiritual Education, the attendance of which was an integral part of education in that time. The Islamic community and its educational institutions have an overwhelming need for the reintroduction and revitalization of the subject of tesawwuf in curricula, as a modern method of spiritual education.
References
1.
El-Kelabazi EM. Et-Te’arruf li mezhebi ehlit-tesavvuf.
2.
Veljačić Č. Razmeđa azijskih filozofija.
3.
Muftić T. Arapsko-bosanski rječnik.
4.
E.D.V M. Antologija sufijskih tekstova.
5.
A.K I. Istine o tesavvufu.
6.
A.K I. El-Hakaiku anit-tesavvufi.
7.
Hafizović R. Temeljni tokovi sufizma.
8.
Hadžibajrić F. Uvodne tesavufske interpretacije Abdulaha Bošnjaka. Znakovi vremena – časopis za filozofiju, religiju, znanost i društvenu praksu. Br. 25.
9.
Hadžibajrić F. Mali rječnik sufijsko-tarikatskih izraza – izbor i prijevod s arapskog, perzijskog i turskog: Tesawwuf – islamska mistika, Zbornik radova Prvog simpozija, 1408/1988.
10.
E.N.A.S ET. El-lume’u fi tarihit-tesavvufil-islamijji.
11.
E.I ET. Sunenut-Tirmizi. Kairo: Šeriketu mektebeti ve matbe’ati Mustafa El-Babi El-Halebi.
12.
E.K ET. h) El-Mu’džemu-l-evsetu.
13.
I.T EM. In: Safvetut-tesavvufi.
14.
E.K EK. Er-Risaletul-Kušejrijjetu. Kairo: Šeriketu mektebeti ve matbe’ati Mustafa el-Bali el-Halebi ve evladihi biMisr.
15.
I.M A. Tekstovi mudrosti, biti i suštine.
16.
El-Isbehani R. Mu’džemu mufredat elfazil-Kur’an.
17.
A.I.O EH. Raskrivanje velova.
18.
A.A.I.H EH. Kenzul-’ummal fi sunenil-akvali vel-efa’ali.
19.
E.H EG. Ihjau ulumiddin.
20.
E.H EG. Oživljavanje vjerskih znanosti.
21.
E.H EG. Izbavljenje iz zablude.
22.
A.I.M ED. Et-Ta’rifat.
23.
Čolo N. Šarihul-Fusus – Abdullah Bosnevi (k.s.). Znakovi vremena – časopis za filozofiju, religiju, znanost i društvenu praksu. Br. 25.
24.
Čolić M. Tarikat je, zapravo šerijatski šerijat (intervju). Sarajevo: Preporod – islamske informativne novine. Br. 13(596):15.
25.
Čolić M. Analiza i analitika evidentnog Božanskog obznambenog univerzuma i njegovih fakultiviteta: insana, Kur’ana i alemskog univerzuma. Zbornik radova. 31(03):1.
26.
Čelebić M. In: Suština islama.
27.
Beglerović S. Crtice iz života hadži šejha Fejzulaha efendije Hadžibajrića. Znakovi vremena – časopis za filozofiju, religiju, znanost i društvenu praksu. Br. 25.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.