In the introduction the author of the article (lecture) revives the issue of the importance of dialogue and points to the growing complexity of challenges facing dialogue, and in particular interreligious dialogue, in the contemporary society. The article focuses on several important issues underlying interreligious dialogue. Thus, in the introductory part, the author emphasizes some important features of dialogue and outlines important assumptions for its functioning. She observes dialogue from the anthropological, theological and religious point of view. Further on, she identifies the specificity of religious dialogue and describes the important levels at which interreligious dialogue is realized. As the author comes from the Catholic milieu, she analyzes the starting points of interreligious dialogue from the perspective of Catholic Church. In doing so, she particularly appreciates the views and teachings on dialogue of the previous few popes: from Pope Paul VI to the current Pope Francis.
The author considers culture as a place for dialogue. Therefore, she points to some of the challenges of contemporary culture in relation to dialogue. In a cultural environment, school and education in general play an important role in terms of dialogue promotion. In regard to interreligious dialogue, the privileged role in its promoting is certainly performed by religious education. She sees religious education as a link or bridge between culture and religious tradition.
The last section of the article lists some areas that can and should be promoted in religious education, regardless of which religion in taught. It is first and foremost a commitment to a holistic vision of a person, promotion of the meaning of human life, the responsibility for others, and promotion of dialogue between religion and mind.
When it comes to interreligious dialogue, the author believes that it should not be reduced to an optional choice but should be perceived as an imperative obliging all people.
References
1.
Pavao P. Evangelii nuntiandi.
2.
Lehmann K. Odvažno u promjene.
3.
ORNAGHI L. Farsi carico delle domande decisive per il futuro del paese. Citirano prema: Vincenzo ANNICCHIARICO, Pastorale giovanile e Insegnamento della Religione Cattolica nella Secondaria di 2° grado /superiori/.
4.
Crociata M. Ermenutica del dialogo interreligioso a cinquant’anni dal Concilio Vaticano II.
5.
Gašpar N. Nasilje među religijama i “memoria passionis”. Međureligijski dijalog umjesto nasilja, u. Riječki teološki časopis. 16(2008.):413–30.
6.
Bižaca N. O teološkom značenju u međureligijskom dijalogu. Aktualni katolički dosezi i perspektive, u. Crkva u svijetu. 44(2009.):192–2014.
7.
Benedetto P. Caritatis in veritate.
8.
Francesco P. Discorso ai rappresentanti delle Chiese e delle Cominità Ecclesiale.
9.
Francesco P. Evangelii gaudium.
10.
Francesco P. La scuola. Interventi.
11.
Franjo P. Susret s predstavnicima talijanskih škola.
12.
Pavao P, suam E.
13.
Bozanić KJ. Prigodna riječ na susretu s ravnateljima osnovnih i srednjih škola te predškolskih ustanova u gradu Zagrebu. :11.
14.
Papinsko vijeće “Iustitia et pax”, Kompendij Socijalnog nauka Crkve.
15.
Papinsko vijeće za kulturu, Vjera i kultura.
16.
Rossano P. Dialogo e missione, u: Il Regno. Documenti. 15(1981.).
17.
Paloš R. Konfesionalni vjeronauk u javnoj školi na pragu III. tisućljeća, u. Kateheza. 22(2000.):142–52.
18.
RAZUM R. Vjeronauk između tradicije i znakova vremena, Suvremeni izazovi za religijskopedagošku i katehetsku teoriju i praksu.
19.
Segretario per i non cristiani, L’atteggiamento della Chiesa di fronte ai seguagi di alter religioni. :30–5.
20.
Curci S. Pedagogia del volto.
21.
MATULIĆ T. Odgojno-obrazovni sustav u ozračju krize vrijednosti i identiteta: religija kao pogled s onu stranu krize, u: Ružica Razum (ur. In: Vjeronauk nakon dvadeset godina: izazov Crkvi i školi. p. 221–47.
22.
Vincenzo ZANI. Formare il cittadino europeo: educazione integrale e timori di integralismo, u. Religione Scuola Città. 10:33–40.
23.
Puljić Ž. Kultura u misli Ivana Pavla II., u. Bogoslovska smotra. 55(1985.):3–4, 404–18.
24.
Tanjić Ž. Renesansa religije ili kraj religije? Pogled iz teološke perspektive, u: Ružica Razum (ur. In: Vjeronauk nakon dvadeset godina: izazov Crkvi i školi. p. 39–47.
25.
Morin E, Etika Z.
26.
Mišić A. Međureligijski dijalog – prinos općoj kulturi dijaloga, u. Obnovljeni život. 57(2002.):453–65.
27.
Benedetto. Incontro con i rappresentanti della comunità musulmana del Camerun. Yoaundé.
28.
Benedetto. Messaggio per la XLIV Giornata mondiale della pace, 1 gennaio.
29.
Benedetto. Discorso ai Rappresentanti di alter religioni.
30.
Benedetto. Discorso al Presidente del Direttore degli affair religiosi. Ancora.
31.
Važnost odgoja u današnjem svijetu. In: Doprinos vjeronauka odgojnom djelovanju škole.
32.
Vulić B. Međureligijski dijalog i jasnoća vjere, Promišljanje iz perspektive dokumenata “Dominus Iesus” i filozofa M. Pere, u: Crkva u svijetu. 52(2017.):195–218.
33.
Geffrè C. Fundamenti teologici del dialogo interreligioso, u: Consacrazione e Servezio, dicembre. :12 ,.
34.
Dialogo interreligioso, u: Cristianesimo. In: L’enciclopedia Storia Teologia Confessioni Protagonisti Riforamtori, Novarra. p. 225–8.
35.
36.
Discorso di Giovanni Paolo II ai rappresentanti delle diverse chiese e comunioni cristiane convenuti in Assisi per la giornata mondiale di preghiera per la pace. :27.
37.
Ristić A. Drugi – neočekivana objava božanskoga. Međureligijski dijalog iz katoličke perspektive s osvrtom na Bosnu i Hercegovinu.
38.
Bianchi E. Kršćani u društvu.
39.
Canobbio G. Il dialogo interreligioso nei documenti del Vaticano II, u. Teologia. 38(2).
40.
Certi G. Dialogo interreligioso. In: Cristianesimo L’enciclopedia Storia Teologia Confessioni Protagonisti Riformatori, Novarra.
41.
Paolo G. Otkupitelj čovjeka.
42.
ethos“, educazione: una prospettiva di filosofia dell’educazione“.
43.
Bürkle H. Dialog interreligioso, u: Nuovo Dizionario delle religioni (ur.
44.
Šarčević I. Međureligijski dijalog pred alternativom vjere i nevjere, u: Služba Božja 57(2017. br. 1:7–23.
45.
Šarčević I. Pluralizam i univerzalnost patnje. Postavke međureligijskog dijaloga, Bogoslovska smotra. 73(2003.):2–3, 433–53.
46.
Ratzinger J. Fede Verità Toleranzia, Il cristianesimo e le religioni del mondo, Cantagalli.
47.
Bozanić KJ. Prigodna riječ na susretu s ravnateljima osnovnih i srednjih škola te predškolskih ustanova u gradu Zagrebu.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.