Parents’ attitudes are an important prerequisite for successful realization of inclusive processes. This paper presents results of attitudes of 236 parents (22 parents of students with special needs and 214 parents of regular students), according to educational inclusion. The study was carried out in twelve schools in the area of Zenica, two schools in the Municipality of Kakanj and one school in the Municipality of Maglaj. For the purposes of the study, “the inventory of parents’ attitudes to integration of children with developmental disorder in public schools (Mešalić i Ibralić, 2004) was used. The questionnaire on inclusion of students with special needs into regular schools was used to examine teachers (Mešalić, Š., Halilović Z., 2006). The questionnaire, in addition to basic information about respondents, included 30 indicators of attitudes (I agree, Not sure, I disagree). Some of the statements were given in inverted sentence forms, and different attitudes of respondents were evaluated with a test. The results showed that most of respondents 165 (69, 9%) had a positive attitude. Also, there was a significant difference in attitudes of parents of children with special needs and parents of children without special needs in regards to inclusion.
Keywords: inclusion, assumptions, parents’ attitudes
References
1.
Mešalić Š, Mahmutagić A, Hadžihasanović H. Edukacija i socijalizacija učenika usporenog kognitivnog razvoja.
2.
Vukajlović B. Uključivanje djece sa posebnim potrebama u redovna odjeljenja. Magistarski rad Defektološki fakultet u Beogradu.
3.
Uzelac M. Školovanje djece s teškoćama u razvoju od pokreta integracije djece s teškoćama u razvoju u redovite škole. In: Priručnik Zagreb: Fakultet za defektologiju Sveučilišta u Zagrebu. p. 7–9.
4.
Teodorović B. Odnos roditelja prema integraciji mentalno retardirane djece u redovni odgojno-obrazovni sistem. Defektologija. 1, 2:65–71.
5.
Šakotić N. Efekti inkluzivne prakse u osnovnim školama u Crnoj Gori, Doktorska disertacija.
6.
Šakotić N, Mešalić Š, Hrnjica S. Inkluzivno vaspitanje i obrazovanje u osnovnoj školi – Priručnik za nastavnike i stručne saradnike. Podgorica: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
7.
M. Š, H. J, Z S. Stavovi roditelja u nekim školama sa područja Federacije Bosne i Hercegovine prema odgojno-obrazovnoj integraciji. Naša škola. 44, 9:17–24.
8.
Stančić V. Istraživanja na Fakultetu za defektologiju u Zagrebu. Defektologija. 1–2:15–27.
9.
Sapon-Mevin M. What could be done to help parents deal more effectively with inclusive edution?
10.
Radovančić B. Stavovi nastavnika prema odgojno-obrazovnoj integraciji djece s oštećenim sluhom. Defektologija. 21: 2:49–62.
11.
Nikolić B. Modeli za analizu promjena nastalih uključivanjem kompjutora u transfomatorske procese kod osoba s teškoćama socijalne integracije. Defektologija. 28, 1:77–86.
12.
Mišić. Uključivanje (inkluzija). Korak dalje od integracije djece s teškoćama u razvoju. Pedagoška poema. Psiha, Časopis za unapređenje psihičkog života. 1, 4:28–30.
13.
Alvesson MS, Koldberg K. Reflexive Methodology.
14.
Mešalić Š. Stavovi roditelja prema odgojno-obrazovnoj integraciji. „Interdisciplinarni aspekti u edukaciji i rehabilitaciji“ Simpozijum sa međunarodnim učešćem.
15.
Mešalić Š. Inventar stavova roditelja o integraciji učenika s posebnim potrebama u redovne osnovne škole.
16.
Mešalić Š, Šakotić N, Nikolić M. Pristup inkluzivnoj praksi u vaspitanju i obrazovanju. Podgorica: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
17.
Mavrin-Cavor L, Levandovski D, Kovačević V. Stavovi roditelja prema svojoj djeci koja su dijagnosticirana kao lako mentalno retardirana i kao granični slučajevi, a polaze specijalnu osnovnu školu. In: Savezno savjetovanje „Integracija graničnih slučajeva u redovnu osnovnu školu“.
18.
Levis. The case for „special“ children.
19.
Kliewer C. Content/Bahavior/Strategies.
20.
Kiš-Glavaš L. Promjena stava roditelja prema integraciji djece usporenog kognitivnog razvoja. In: Doktorska disertacija Edukacijsko rehabilitaciiski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
21.
Iličković M. Osnovne pretpostavke socijalne integracije osoba oštećenog sluha. Magistarski rad Univerzitet u Tuzli, Defektološki fakultet.
22.
Hrnjica S. Škola po meri deteta – Priručnik za rad sa učenicima osnovne škole ometenim u razvoju.
Fulgosi-Masnjak R. Efekti različitih modela integracije djece usporenog kognitivnog razvoja – stavovi učenika i roditelja. Magistarski rad Fakultet za defektologiju Zagreb.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.